måndag 4 januari 2010

Formgivare: Bengt Orup - glasdesigner

Bengt Orup var konstnärlig ledare för Johansfors glasbruk 1952-1962 och 1967-1973. I mellanperioden var han 1963-1966 knuten till Hyllinge Glasbruk i Skåne.



Han formgav vardagsglas, som serviser, skålar, vaser och karaffer mm. Många av hans glasserviser har ni säkert hört talas om, t.ex. Strikt, Party, Stripe, Chevalier m.fl. De flesta av serierna är nu mer populära samlarobjekt, priserna har skjutit i höjden de sista åren och man kan få betala flera hundralappar för ett glas eller en skål i de mer populära vardagsserviserna som t.ex. Strikt. Orup designade också en del konstglas, även detta är populärt och kostar därefter. Jag har ju tidigare visat en vas i serien Tona som jag hittade förra året och tom korade som årets fynd!

Bengt Orup sysslade också med annat än glas, måleriet var hans andra karriär. Han utbildade sig 1933-38 på Otte Skölds målarskola i Stockholm och akademierna Grande Chaumièr och Colarossi i Paris. Bengt Orup räknas som en av pionjärerna inom efterkrigsmodernismen i Sverige. Mer om detta kan ni läsa på Orups hemsida

Jag berättade ju aldrig i förra inlägget om skålen jag hittade i mellandagarna, men nu kan ni säkert gissa vem som ligger bakom. Jag skulle aldrig ha känt igen denna om det inte hade varit för att denna är signerad "Johansfors, Orup", men ju mer man tittar på den, desto finare blir den, det är svårt att visa på bilderna, men den faller mig verkligen i smaken! Om det är någon som vet vad denna heter, när den är gjord etc får ni gärna berätta, jag är nyfiken!





Jag har även en kanna i Strikt-serien och två dessertskålar som jag misstänker är Bengt Orup, i alla fall är de gjorda på Johansfors, har sett dem etikettmärkta tidigare vid flera tillfällen.




Som avslutning vill jag gärna dela med mig av två trista Orup-minnen, det första ser ni på bild ovan, kannan har tyvärr en sprucken hänkel, antingen missade jag det vid köpet eller mer sannolikt så slog jag själv sönder den i transporten, den kostade en slant så det var tråkigt. Jag hade nästan glömt detta eftersom det hände för två år sedan, men blev påmind när jag lyfte kannan...den gången orkade jag inte ens diska den och jag kunde idag konstatera att den fortfarande var odiskad...

Minne nummer två handlar inte om sönderslagna grejer, men väl missade loppisfynd...en gång när jag besökte Stora loppisen i Falun såg jag en dam sno 4 st Strikt-glas framför näsan på mig, hon frågade säljaren vad hon skulle ha för dem och följande svar glömmer jag aldrig: Jag håller på att rensa en massa, jag vill bli av med dem, så ge mig en krona styck..." gaaaaaa, varför stod inte jag där istället???

8 kommentarer:

Magnus B sa...

Hallå där och god fortsättning på 2010!

Orupskålen du hittade påminner delvis om Spontanaserien från 1967, men det är svårt att avgöra utifrån din bild.

När det gäller Striktserien så är det bara delar av den som har Orup som upphovsman, resten togs fram av Johansfors eftersom servsien blev en sådan framgång. Det finns en rätt kul historia bakom det där.

UpsalaEkeby sa...

Angående missade glas, så antar jag att det är priset man får betala som loppis-entusiast. Besöker man tillräckligt många loppisar så kommer man förr eller senare råka ut för det du gjorde. Som tur är så är ju sannolikheten att istället vara den som är först på plats minst lika stor...

Herr Movarp sa...

Magnus: Den påminner lite, det stämmer! Dock verkade alla delarna på bild på bengtorup.se ha "prickar" och ett "större" mönster än min skål, så jag är inte säker...får nog fråga Peter Orup igen, han kanske kan hjälpa!

Jag har hört om det om Strikt med, du får gärna berätta historien, vi kanske kan göra det som ett gästinlägg? Om man lägger med några bilder så blir det informativt :-)

UpsalaEkeby: Jepp, precis lika stor, eller liten om man nu vill det :-)

Svenskt Retro, 50-70-tals porslin och design sa...

Jättefina saker men osis med kannan. Orups glas är verkligen svindyra.
Jag kan tänka mej att du grämde dej att du inte kom över glasen för en krona styck..herre jisses.
Jag var ute för en liknande händelse då jag missade en Spisa Ribb kaffekopp för 20 kr på en sommarloppis.

Libby sa...

Kul inlägg! Visste inte så mycket om Orup. Missade fynd... tja, en Stringhylla i fint skick med prislapp 100 kronor häromveckan... Men nästa gång är det man själv som är först.

Magnus B sa...

Jag ska kolla i boken och se om jag kan hjälpa dig med skålen.

Börjar man tänka på alla fynd man missar så försvinner lite av glädjen och glöden. Tänk vad många loppisar det finns och hur få man hinner besöka... :)

Skaffaren sa...

Grattis till en riktigt vacker skål. Jag blir glad bara av att se den!

Herr Movarp sa...

Magnus: Schysst! Vilken bok är det du tittar i? Jag har knappt några glasböcker alls, men skulle vilja ha några bra med svenskt och finskt glas!

Skaffaren: Jag med! Den är så färgglad och härlig, mönstret känns som 60-tal tycker jag :-)