lördag 23 januari 2010

Jag tyckte att jag inte varit på loppis nåt på sistone..del 1, glas.

men tydligen har jag det om man ser till inköpen...detta är fynd från de senaste två veckorna. Har inte haft tid att diska och fota fynde från de senaste två veckorna, jobb, sjukdom , jobb, så har det sett ut på sistone! Nåja, här kommer lite bilder...nää...mycket bilder :-)

Inköpet är den lilla ISI-kuben till höger, den minsta ISI jag sett, jag har inte ens ett namn på den...De kvadratiska heter ISI-kub och Mini-kub, men denna är ännu mindre!




Komplettering: Den minsta är även den en Minikub, den och den andra Minikuben tillhör en blomglassats för vårblommorna, den sista som saknas är en låg ISI-kub eller stor Minikub om man nu vill det! Tack vare cjf, har jag även en bild att visa på satsen, vilket är extra kul! Tack för det!



Jag hittade detta fina "Reffla-löv" förra veckan för en Selma! Tack vara AL på SkyndaFynda-bloggen kunde jag identifiera det direkt!



Den stora Gullaskrufsskålen till vänster hittade jag på Myrorna, lite skumt med storleken, har aldrig sett en så stor tidigare...undrar om den har samma nummerbeteckning, LK90???



På samma runda hittade jag detta kakfat från Nuutajärvi i två våningar. "Kastehelmi" heter serien och är formgiven av Oiva Toika!



Eftersom det var så mycket grejer så delade jag upp detta i flera inlägg, mer kommer alltså!

3 kommentarer:

johanna sa...

Åh det där kakfatet var fantastiskt! Kastehelmi är kära finska barndomsminnen för mig :o)

cjf sa...

Ett par snabba svar:
- Den lilla är också en mini-KUB, de såldes i förpackningar om (tror jag) tre där de staplades i varandra.
- Ja, den lilla heter också LK90.

Ha det finfint!
/cjf

Herr Movarp sa...

Johanna: Ja, dom är fina! Allra helst skulle jag haft ett i turkost glas, men detta får duga så länge!
cjf: Tusen tack för hjälpen, det är bra med en klippa på Gullaskruf när man inte själv har kunskapen eller litteraturen! Det var intressant att den minsta hade samma namn. Vilka är det som definieras som Mini-kub, är det alla med kvadratisk tvärsnitt och som är låga? Du säger det finns 3 storlekar, jag har bara två låga kvadratiska, den sista är "full storlek", dvs en ISI-kub.

Jag tog för givet att den lilla hette LK90, så det var intressant! Finns det flera storlekar än dessa två? Hur användes de, den lilla (som jag har 5 st av) är portionsanpassad känns det som, medan den stora är...gigantisk, är den för flera eller?