tisdag 23 mars 2010

Karlskronamix

Jag lovade Yvonne att visa en Mazetti-kopp, en chokladkopp från Karlskrona. Den är riktigt häftig, tunnt fint porslin från 1950-talet.

Av en ren slump hittade jag två koppar med fat i samma modell igår på min lilla runda, så då tänkte jag att jag visar även den tredje koppen som jag har i samma modell. Egentligen samlar jag inte på dessa, men Mazetti skulle jag kunna tänka mig fler av! Övriga koppar har bara följt med i farten för en femma eller två.

Tyvärr har jag inte hittat modellbeteckningen ännu, men den kanske dyker upp så småningom!


Tre chokladkoppar från Karlskrona


Gårdagens koppfynd


Härliga Mazetti, dekoren med Ögonkakao, Olle Eksells skapelse

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Jätte fin!
Önskar verkligen att jag hade ett gäng sådana.
De andra kopparna var också fina.

Clinen sa...

Hej!
Du kan möjligtvis inte hjälpa mig att ta reda på vad det är för koppar (och söckerskål) som jag äger?
http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/march/nu-borjar-det-handa-lite.html

Det är sista bilden med den gula och den blå koppen. /Clinen

kicki sa...

jag har bara ett fat... det står här i skåpet och väntar på en koppkompis. Under tiden tjänar det som paprikafat på söndagsfrukosten. =)

Cicci sa...

Hördudu Hr. Porslinskännare, hur vet man när det är fråga om en chokladkopp och inte en vanlig kaffekopp? Jag trodde chokladkoppar var av modell större? Blir helt förvirrad här...

Anonym sa...

Åh en sådan obeskrivlig glädje jag känner över att ha hittat hit! Jag har ägnat stor del av förmiddagen åt att gå igenom ditt bloggarkiv och blev glatt överraskad över att "mysteriet" med mina två koppar äntligen är löst! Jag talar då om "Trio"-kopparna från Gefle som du skrev om i ett blogginlägg från torsdagen den 24 april 2008. Där listade du upp några av dina favorit jobb-koppar. Jag köpte två av kopparna med turkosa och svarta ränder på en loppis för sisådär 12 år sedan. Tyvärr saknades faten till dem. Jag har därför varit ovetande om vem som tillverkat dem och när. Har under årens lopp då och då hört mig för med diverse loppis/antik-handlare om historiken bakom dessa men ingen har känt till dessa. Så det var med STOR glädje jag nu hittade ditt inlägg om några av mina favoritkoppar! Tusen tack för att du skrev den- det gjorde min dag!

Och apropå faten-du råkar inte veta om de är svåra att få tag på? Du kanske t.o.m har några över som du skulle kunna tänka dig att sälja?
/Lotta

Herr Movarp sa...

Yvonne: Visst är den!

Clinen: Se svar i ditt blogginlägg, skicka fler bilder så kanske vi kan komma ännu ett steg framåt!

Kicki: Jag har några stycken extra Mazetti-fat till koppar, tyvär inga fler koppar eller assietter.

Cicci: Det vet man inte, men dom är ganska stora och så är det Mazettis ögon som mönster på kanten på Mazetti-kopparna = man ska troligen dricka ögonkakao ur dem, troligen togs de fram åt just Mazetti. Dom andra är lika stora = chokladkoppar...jag har även jämfört med andra kaffe- och tekoppar och detta är nog de största Karlskrona gjort som jag kunnat hitta, vilket styrker tesen om att det skulle var just för choklad, men de passar även som tekoppar ska jag lägga till :-)

Lotta: Kul att du kunde hitta den informationen, ska lägga in en några fler fina bilder när jag hinner, men lite info till :-)
Jag har kanske ett fat, men tror det är naggat, så det är inget som jag skulle betala frakt för om jag var du. Svårt att säga om de är sällsynta, men spana på Tradera och loppisar, tids nog dyker de upp! Ska hålla ett öga öppet!

Anonym sa...

Ja, det vore ju TOPPEN med fler bilder och info när du får tid över till det! Jag måste ju även berätta att jag blev riktigt uppspelt då jag, i bloggarkivs-rotandet, såg "min" käraste ägodel dyka upp! Det var ingen mindre än den -i mitt tycke- GUDOMLIGA Fenix-koppen. Jag syftar på inlägget "Uppdatering av koppsamlingen" den 13 dec 2009. Antikhandlaren som sålde den beskrev den som ovanlig och jag har inte sett en likadan varken före eller efter förrän nu i din blogg. Vad roligt att du har en likadan! Känner du till något mer om den? Vet du om det har funnits en hel serie med detta motiv t ex kaffekanna, gräddkanna, uppläggningsfat osv? Eller finns det någon annan läsare som kan sin Fenix-historik?

Ja, håll ögonen öppna om du hittar ett par fat till "Trio"-kopparna! Ska jag maila dig min adress?
/Lotta

Herr Movarp sa...

Lotta: Det finns koppar med fat, kaffekanna, gräddkanna och sockerskål till vissa koppar i DM-modellen, men jag är inte hundra på att det finns till just Fenix. Det finns till Kadett, Tango, Curtis, Venezia i alla fall som jag sett. Ja, mejla mig adressen du, så vet jag hur jag ska få tag på dig :-)

Du kanske har extra fat till din? Jag saknar nämligen just de faten, vita med svart rand...behöver egengligen flera men ett är en start!