måndag 7 februari 2011

Gunnar Ander

Jag hittade nyligen en stor glasskål från Lindshammar glasbruk, signerat av brukets mångårige formgivare, Gunnar Ander. Fatet tillhör en serie som heter Cascade, det finns bl.a. både vaser och fat i serien, denna skål har nr 1311. Nedan ser ni också en bild på en vas med nummer 1310.




Cascade 1310 signerad Gunnar Ander.

Vem var då Gunnar Ander? Jo, han var arkitekt som anlitades till Lindshammars glasbruk från starten av Erik Hovhammar ledning av bruket 1949 för att bygga upp glasbrukets formgivning med en egen profil och ta det ur skaran av anonyma glasbruk som fanns i efterkrigstidens Sverige.

Gunnar Ander komponerade ett helt nytt sortiment med allehanda bruksglas som vaser och skålar. Han såg även till att färgsätta produkterna så att de skilde ut sig från konkurrenternas glas. Lindshammar och Ander fick också tag på en bra tekniker som hjälpte till att ta fram hela 56 nya glasfärger! Det var med dessa som Lindshammars glasbruk började kallas ”Glasbruket med färg”, enligt Erik Hovhammar. Gunnar Ander föddes 1908 och levde till 1976. Han arbetade ända fram till sin död för Lindshammars glasbruk. Han designade mycket konstglas, färgat glas och bruksglas.



Fina glaskannor i min ägo, den gröna kannan är formgiven av Gunnar Ander, likadan som den lila på bilden ovan (en bild från nätet). Den högra kannan (rosa) är från Reijmyre.

Många är lite kritiska till att Gunnar Anders glasföremål liknar eller rent av är kopior av andra formgivares alster vilket jag inte riktigt håller med om. Jag tror snarare att det handlar om att man tittar på vad som finns på marknaden och försöker hitta det som passar "publiken", därmed liknar ju föremålen från olika fabriker varandra mycket, inspirationen hämtas från det man ser tilltalar marknaden, detta gäller nog Ander likväl som andra formgivare. Även Ander har ju gjort saker som är av hög kvalitet och som inte kan betraktas som kopior av annat, några exempel utöver den Casacade-serien som jag gillar är dessa! Bilderna är lånade från ett inlägg på PES-forumet.






Gunnar Ander arbetade parallellt med Lindshammars glasbruk åt företaget Ystad metall där man tillverkade smidesföremål och andra konstföremål, mässingsfat, ljusstakar, fönstertavlor, vaser, osv. Här är några föremål!


Två såna här ljusstakar fick vi i somras när vi besökte Retrotokig med familj, de används flitigt och är verkligen såå snygga!!!


Ljusstake i mässing


Bock i smide


Ljustake gris i smide

Ibland kombinerades smidet och glaset i föremålen, som t.ex. dessa små figurer i form av kycklingar och i ljusstakar som den nedan (den känner förmodligen någon av mina läsare igen, bilden är hämtat från PES-forum)





Jag tror även dessa fåglar är Gunnar Anders verk, stilen är onekligen densamma!

Lite annonser...









Till sist ville jag visa denna åsnan, jag vet inte var den tillverkades men det är Gunnar Ander som är formgivaren...onekligen inspirerad av Kaj Bojesen som ni kan läsa mer om hos Form55, här och här eller hos Precis-en-sån blogg här, samt en hemsida med hans djur här!

4 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Den där röda och gröna med håli, så vackra så jag nästan smäller av. huskatten har jag.

LOPPISTAN sa...

Vilket härligt inlägg! Det är toppen att få se flera delar i en formgivares repertoar. Den flerarmade ljusstaken är en favorit hos oss också men nu blev jag även sugen på den lilla åsnan :)

Anonym sa...

Hej! Har mailat dig angående din koloritasamling häromdagen. Undrar om du skulle vara intresserad av att göra en bytesaffär på koppar? Jag saknar två av den gula sorten men har en ljusblå och en ljusgrön som jag kan tänka mig att byta med i så fall!

Nås på hanna_t_86@hotmail.com

TUSEN VASER sa...

De färgglada glaskannorna skulle jag inte ha något emot att ha i min ägo, så läckra. Ännu en gång har jag lärt mig mycket om vackra saker1