söndag 11 mars 2012

Efterlysning av Rörstrandsfat

På begäran lägger jag nu upp några bilder på de fat från Rörstrand som jag söker. Jag söker helröda, helsvarta, vita med svart band och vita med grönt band.

En komplett Red Top-kopp ser ut som följer:



Det som kan vara svårt att avgöra är om man hittat rätt fat, kanterna ska vara ganska tvära jämfört med de övriga typer av fat som Rörstrand har, men om ni tittar nedan så ser ni skillnaden. Fatet till vänster är rätt modell.


DM/RH-fat som jag söker till vänster. OBS! Jag söker inte blå fat!

Faten som jag vill ha tag på är ca 14 cm i diameter, till skillnad från de låga, flacka faten till kaffekoppar som är ca 13,5 cm i diameter. På bilden ovanifrån så är fatet nederst, där ser man också att det är lite större i storleken.

11 kommentarer:

Kenth Eklund sa...

Utmärkt!Fortsätt på den inslagna vägen.Med denna typ av information kan man kanske göra någon samlare glad framöver.

/Kenth

Merle sa...

love red top!

merle

Lybtar sa...

Red Top är så läcker. Har dock inget ur den serien i alls. Men om jag nu skulle snubbla över några fat så lovar jag att de är dina.

Allt det gamla goda sa...

jag är helt med på hur de ska se ut, jag håller ögonen öppna här nere i södern!

Herr Movarp sa...

Red Top är finfin, jag har lyckats få tag i flera koppar via byten och relativt billiga köp, men inte ett enda fat...och det är ju först då som dom kommer till sin rätt :-)

Anonym sa...

ser på dina fina bilder att mina fat INTE har tvär kant. Hämtade en kaffekopp Red topp och satte på ett fat, men det såg så lustigt ut så de kan nog inte höra ihop heller. Faten kan ju höra till annan servis för just dessa fat har jag köpt på sommarloppis om jag inte minns fel. Under står VDN F555 Rörstrand Sweden.
Kerstiniretron

Herr Movarp sa...

Super Lybtar!
Kanonbra Stina!

Det var synd Kerstin, hade bra gärna velat ha tag på såna fat!

precis en sån sa...

Ska gå igenom mina udda fat och se vad jag hittar.

Janne sa...

Hei!
Jeg fant tre hvite fat med grønt band (Fructus) i dag. Dessverre har det ene et nagg. Si i fra hvis du er interessert!

Hilsen
Janne

Herr Movarp sa...

Jag är intresserad Janne! Jag har lämnat en kommentar i bloggen med mejl!

trillivippa sa...

Tur att jag alltid går omkring med måttband i fickan, så jag kan kontrollmäta om jag hittar några passande fat. :)